وقتی ماه ماتم گرفت!
درهم برهم
اینجا همه چیز در همه!!!

در نیمه ی هر ماه قمری ؛ ماه،زمین و خورشید در یک راستا قرار می گیرند اما چون این هم راستایی با هم سطحی همراه نیست؛ نور خورشید به تمام سطح نیم کره ی ماه می تابد و ماه بدر را پدید می آورد یا اصطلاحا ماه در فاز کامل قرار می گیرد. اگر به هر نحوی نزدیکی و در نهایت تلاقی در مدار گردش زمین بدور خورشید با مدار گردش ماه بدور زمین وجود داشته باشد؛ ماه از سایه ی زمین بصورت کامل یا جزئی و یا تنها از نیم سایه ی زمین عبور می کند و گرفتهای کامل،جزئی و نیم سایه ای پدید می آیند.

اگر ماه از سایه زمین عبور کند به  دلیل انعکاس نور خورشید از جو زمین ؛ ماه کاملا تاریک نخواهد شد و رنگ نارنجی به خود خواهد گرفت. پیش بینی میزان تاریکی ماه در هنگام گرفت کلی امری غیر ممکن است رنگ ماه می تواند از خاکستری تیره یا قهوه ای تا رنگهای قرمز روشن و نارنجی روشن تغییر کند. رنگ و درخشندگی ماه بستگی به میزان گرد و غباری دارد که در طی خسوف در اتمسفر زمین وجود دارد. با استفاده از« میزان درخشندگی دانژون» برای ماه گرفتگی ، منجمان آماتور می توانند رنگ و درخشندگی ماه را طبقه بندی کنند.

0 : بسیار تاریک.در این حالت ماه تقریبا" غیر قابل مشاهده است.
1:تاریک.ماه به رنگ خاکستری یا قهوه ای دیده می شود.جزییات سطح ماه به سختی قابل تشخیص است.
2:نسبتا" تاریک.یک لکه تیره درون قرص دیده می شود وکناره های قرص روشن تر دیده می شوند.
3:سرخ آجری.گاهی نوری روشن یا زردی در کناره های قرص مشاهده می شود.
4:رنگ مسی یا نارنجی- سرخ.قرص ماه روشن دیده می شود.

اما در صورت عبور از نیم سایه ؛ماه تنها اندکی تیره می شود به گونه ای که تشخیص  گرفتگی تاحدودی دشوار است. ماه گرفتگی ششم اردیبهشت از ساعت 24 دقیقه بامداد شروع و در ساعت 37 دقیقه بامداد به حداکثر خود رسید و در 51 دقیقه ی بامداد پایان یافت.تصویر زیر تغییرات ظاهری ماه در این 27 دقیقه را به خوبی نمایش می دهد.تصویری تلفیقی که از همین ماه گرفتگی در شهر سسانو ایتالیا گرفته شده است.

 

علاوه بر گرفت روز جمعه ؛ دو گرفت دیگر در روزهای 4 خرداد و 16 مهر سال 1392 روی می دهد که هر دو نیم سایه ای خواهند بود.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: دو شنبه 10 تير 1392برچسب:خورشید/زمین/ماه گرفتگی/خورشید گرفتگی,
ارسال توسط مرتضی عباسی